tiistai 8. huhtikuuta 2014

Fina, fina Kylie

När vi kom idag hem från träningarna titta vi på himlen, klar vårhimmel, med en ny stjärna. Kylie är nu en stjärna på himlen. Det känns jätteledsamt. Jag minns så väl hur det kändes när min dvärgsnautser Eetu fick somna, hur tomt det var hemma. Hur ledsamt det kändes och känns även ännu ibland jätteledsamt.
Jag hade länge titta på kelpisar, men hade inte haft en plats för en hund till i huset, för att Eetu var en ganska stor personlighet.
Men nu när han inte fanns mera hos oss, så börja jag och leta efter en kelpie. Jag skrev också till Sverige, till Maria, kennel Walkabout. Först svara hon att alla valpar var tingade, men efter par veckor fick jag e-mail av henne och hon berättä att en hanvalp skulle kanske vara ledig? Jag skulle ringa till Maria så kunde vi prata om jag skulle kunna få köpa valpen? Följande morgon väkte jag säkert Maria, när jag ringde tidigt på morgonen. Vi prata i telefonen länge, jag berätta, vad jag önska och Maria berätta on valparnas föräldrar, Kylie och Turbo. Hon berättä hurdan Kylie är och jag tänkte att Vau, vilken hund, om jag nångång kunde få en sån dän fin och härlig hund, så skulle det vara bättre än att vinna på lotto! Jag fråga även om Kylie hade några däliga sidor, men det hade hon inte, visst var hon snabb opch ivrig, men är det dåligt?!?  Det tycker inte jag!
Så i november åkte vi till Sverige, Vallentuna och vi fick träffa Kylie, Maria, Håkan och hela valpkullen. Vi åkte hem med en liten svart valp, som var nyfiken och orädd. Lasse, min ljuvliga, härliga, galna Lasse! Han är nu bara 3,5 år men vi har redan nu upplevt så många härliga stunder tillsammans med honom. Vi har valla får, träna lydnad, agility, rallylydnad, sök, spår, vattenredning och "bara" vandra i skogen säkert hundratals timmar. Inte en minut skulle jag ge bort. Varje minut när jag har mina fyrbenta vänner bredvid mej är jag lycklig.
Lasse blev pappa till en valpkull 2012, fin valpkull med 7 st valpar. Kylie blev också farmor då. Valparna är fina och trevliga men det bästa är säkert det, att alla valpägare är supernöjda med sina hundar! Och det är säkert alla som har Kylies valp också! Attminstone jag är lycklig att jag har min egen Turbo-Laser-Lasse!

Tänään kun tulimme treeneistä kotiin taivas oli kaunis, keväinen iltataivas ja taivalla tuikki uusi tähti, Lassen äiti Kylie tuikkii nyt taivaalla. Tämä on todella surullista, Kylie oli vain 8v. upea koira! Kylie ja Maria olivat ehdottomasti minun idoleitani! Heidän yhteistyö ja yhdessä tekemisen ilo loisti kauas kun he kisasivat ja treenasivat yhdessä.
Muistan kuin eilisen päivän kun sain Ruotsista s-postia että Walkabout kennelistä oli vapautunut yksi pentu ja jos olin kiinnostunut pennusta niin voisin soittaa Marialle. Maria kertoi pennuista, ja pentueen vanhemmista, Kyliesta ja Turbosta. Kun kuuntelin Mariaa hänen kertoessa millainen Kylie oli, ajattelin: ei voi olla totta, sehän on täydellinen! Koitin kysyä myös Kylien huonoista puolista, mutta vastaus oli että ne ovat ne samat asiat jotka jo kerroin, mutta toisin päin. Vastaus ei silloin avautunut minulle, mutta nyt 3v. myöhemmin ymmärrän täysin mitä Maria tarkoitti. Nopea, älykäs ja innokas koira on välillä haastava?
Kylien into ja iloisuus ovat periytyneet Lassella ja Lassen pennuillakin on isänsä asennetta ja iloisuutta, joten Kylien parhaat puolet jatkavat kulkuaan ja ilahduttavat monia ihmisiä uudelleen ja uudelleen.

                                          En liten lekfull Lasse
                                          Lasse och Noki c. 6mån.
                                          Avelsgruppen på kelpiespecialen 2011
                                                   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti